TRAIN THE TRAINERS


TRAIN THE TRAINERS
Assalamualaikum wbt dan salam sejahtera
     Sedar tidak sedar sekarang kita telah berada pada bulan Mei begitu pantas sekali masa yang berlalu. Alhamdulillah, pada tarikh 15 Mac 2015 yang lalu, Kelab Fasilitator Bitara telah mengadakan program “Train The Trainers(3T)” yang telah dikendalikan oleh Timbalan Presiden iaitu Muhammad Iqbal bin Jaafar sebagai Pengarah program 3T.

Program ini dijalankan di Gua Tempurung, Gopeng Perak. “Train The Trainers” ini dilaksanakan bertujuan melatih fasilitator agar berani menghadapi cabaran dan berusaha untuk melakukan yang terbaik. Di samping itu, 3T ini juga bertujuan mengeratkan ukhwah antara Majlis Tertinggi(MT), Exco dan Rexco KeFB.


Setibanya kami di kawasan Gua Tempurung, Gopeng Perak, aktiviti pertama sebelum setiap orang memulakan ekplorasi di dalam Gua Tempurung ialah senaman ringan bagi merengangkan otot-otot badan seterusnya membahagikan setiap ahli kepada kumpulan masing-masing.

Senaman ringan beramai-ramai


 
Peserta fokus mendengar taklimat sebelum masuk gua
 
Pintu masuk Gua Tempurung

Pemandangan dan keadaan di dalam Gua Tempurung





Cerun curam setinggi 9 meter
Peserta melalui lubang kecil


Melalui halangan di dalam gua 
 
Berehat di hujung gua 



Program berakhir kembali di pintu masuk gua 

Pemimpin yang berkebolehan hendaklah mempunyai keyakinan dan kesungguhan dalam diri dan mampu untuk diteladani oleh setiap orang. Sesungguhnya aktiviti eksplorasi Gua Tempurung ini sememangnya amat menguji warga Kelab Fasilitator Bitara khususnya, daripada sudut ketahanan mental dan fizikal.

Oleh hal yang demikian, setiap cabaran dan rintangan yang hadir kita hendaklah sentiasa tenang dan bijak untuk mengatasinya. Sesungguhnya untuk melahirkan individu yang berkebolehan kita hendaklah seimbang daripada aspek jasmani, emosi, rohani, intelektual dan spiritual.

“Bergerak Seiring Menyahut Cabaran”



No comments:

Post a Comment